zondag 16 augustus 2009

Belgisch kampioenschap triathlon olympische afstand

Zaterdag was mijn tweede wedstrijd over de Olympische afstand van dit eerste seizoen bij de grote jongens. De vorige was het Nederlands kampioenschap en ditmaal was ik samen met mijn vader afgereisd naar Izegem voor het Belgisch kampioenschap. Doel was om een goede wedstrijd te draaien over deze afstand en ervaring op te doen.

Zwemmen was zonder wetsuit in het kanaal omdat het water 22grd was, echter voordat ik water had gezien kon ik het al ruiken wat een slecht teken was. Met een startveld van 300 man wist ik dat het heftig zou worden bij de start. Na een paar minuten trappen en duwen ging dan eindelijk de toeter en begon het echte gevecht! Het enige wat ik probeer is zo hard mogelijk vooruit te komen terwijl ik het gevoel heb dat heel België door het kanaal word gespoeld. Waar ik normaal na een tijdje wel de ruimte krijg bleef het hier stoeien tot we op de kant waren, echter had ik wel het idee dat ik tot het einde hard kon blijven zwemmen.

Eenmaal het kanaal uit als 35e was het 400m rennen over een brug die over de spoorlijn ging om bij de fietsen te komen. Na een snelle wissel kan ik meteen samen werken met een Belg kop over kop maar kijk ik geregeld om of er een groep aan komt. Na 20km sluit er iemand van achteren aan terwijl wij samen hard hadden gewerkt, deze jongens waren sterker op de fiets en ik besluit om wat beurten aan kop over te slaan zodat ik niet los gereden wordt. Continu reed ik op mijn grens in plaats van af en toe te kunnen herstellen in de groep.

Het ergste gebeurde ons, bij het ingaan van de wisselzone naar het lopen werden wij bijgehaald door een groep. De eerste loopronde gaat moeizaam, mijn benen hebben een klap gehad van het fietsen en het is erg warm. Daarna weet ik mijn ritme te vinden en kan ik technisch goed lopen en begin ik mensen in te halen en krijg ik er weer plezier in! Er is verschrikkelijk veel publiek dat helemaal tekeer gaat wanneer ik samen met de nummer 1 en 2 uit de wedstrijd op de finish af kom stuiven. Dit is wel kicken ook al moet ik nog een ronde lopen haha :) Ik finish als 29e totaal en 8e t/m 23 jaar soort gelijke posities als op het NK in een heel ander deelnemersveld en totaal ander wedstrijdverloop!



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten